Inta Santa
Individuālā izaugsmes
veicināšana/koučings skaipā
Šajā rakstā tiek piedāvāts ieskats jautājumos, kas saistīti
ar izaugsmes veicināšanu/koučingu skaipa vidē. Kāpēc tas tiek piedāvāts skaipā?
Kas ir nepieciešams skaipa sesijai? Vai skaipa koučings gadījumā nav mazāk
efektīvs, kā klātienes koučings? Kas jādara, lai vienotos par skaipa sesiju?
Kāpēc koučings tiek
piedāvāts skaipā?
Koučings ir mūsdienīgs izaugsmi veicinošs process un tam
piedienas mūsdienīgi izplatīšanas
kanāli. Lai cik tas smalki neizklausītos, tomēr tā ir, jo mūsdienu dzīvē par
vispatstāvīgāko lietu ir kļuvušas pārmaiņas. Dinamiskā dzīve ievieš savas korekcijas
un tiem, kuri vēlas dzīvē paspēt vairāk, tērējot savus resursus mazāk, visnotaļ
labs palīgs ir internets un tā piedāvātās iespējas. Viena no šādām iespējām ir
skaips.
Koučings skaipā ļauj ekonomēt laiku – nav nepieciešams
ieplānot laiku nokļūšanai vienā vai otrā vietā. Koučings skaipā ļauj
ekonomēt arī naudu – nav nepieciešams tērēt līdzekļus nokļūšanai kādā
konkrētā vietā. Abu šo ekonomiju
rezultātā, nereti skaipa koučings tiek piedāvāts par pievilcīgāku cenu, kā
klātienes koučinga sesijas.
Kas ir nepieciešams
skaipa sesijai?
*Klasiskā variantā skaipa sesijai ir nepieciešams dators
un stabils interneta pieslēgums (tiek
ieteikts neizmantot mobilo interneta pieslēgumu, jebkurā gadījumā šo sakaru kvalitāti ir
nepieciešams pārbaudīt).
*Protams, skaipa sesijai ir nepieciešama pati SKYPE
programma: to var lejupielādēt internetā un izmantot saziņai ar sev
svarīgiem cilvēkiem – gan rakstot čatā, gan runājot tieši tāpat, kā pa
telefonu, gan sazinoties ar video zvana palīdzību.
*Lai varētu sarunāties un dzirdēt sarunu partneri, ir
nepieciešams austiņas un mikrofons. Ir datoru modeļi, kuriem mikrofons un
skaļrunis ir jau iebūvēti, tomēr mana pieredze rāda, ka skaipa sesijai ērtāka ir atsevišķi izmantojama
ierīce, kas nodrošina labāku dzirdamību. Labi, ja tai ir garāks vads
(der arī bezvadu), jo nereti koučinga sesijas laikā ir nepieciešams pārvietoties
telpā.
* Gan klientam, gan koučam telpā būtu jābūt
vienatnē – gluži kā individuālās sesijas laikā.
*Vēlams, ka telpā ir logs, pa kuru skatīties sesijas
laikā. Sesijas rezultāts būs labāks, ja
būs iespēja skatīties kaut kur tālumā, nevis pētot datora ekrānu.
Šis ir arī viens no
iemesliem, kādēļ skaipa koučingā nav īpaši populāras
vebkameru izmantošana jeb videozvani.
Otrs iemesls, nelietot video zvanu, ir apstāklis, ka video zvans aizņem lielāku interneta
resursu, kā dēļ var ciest sarunas tehniskā kvalitāte.
Ir kouči,
kuri iesaka, ar klientu sasveicināties, izmantojot video zvanu, bet pēc tam
pāriet parastās sarunas režīmā.
Tomēr, ir kouči,
kuri ir iecienījuši video zvanu arī sesijas laikā, tiesa, tikai vienā virzienā
– lai koučs varētu novērot klientu. Nav noslēpums, ka klienta ķermeņa valoda
var pateikt daudz vairāk kā izteiktie vārdi.
Vai skaipa koučings
gadījumā nav mazāk efektīvs, kā klātienes koučings?
Šis jautājums ir pilnīgi saprotams, izlasot iepriekšējo
rindkopu. Protams, klātienes sesijā gan
koučam, gan klientam ir iespējams izmantot visas maņas un daudz precīzāk
“nolasīt” patieso atbildes saturu. Tomēr ne vienmēr klātienes sesija ir
efektīvāka. Mana pieredze rāda, ka ir klienti, ar kuriem tieši skaipa sesijas
ir bijušas efektīvākas. Iespējams, ka sadarbībā ar šādiem klientiem ir bijusi
nepieciešamība mazināt emocionālo fonu, kuru vairāk vai mazāk rada otra cilvēka
(kouča) klātbūtne. Esmu dzirdējusi teicienu, ka koučam ir jābūt kā baltai lapai
klienta apziņā, lai tas pēc iespējas mazāk ar savu personību ietekmētu klienta
sajūtas, domas vai atbildes. Skaipa
gadījumā šo “baltās lapas” principu ievērot ir vieglāk.
Vēl ir novērots, ka šāds neklātienes sarunu variants:
- ļauj klientam
justies drošāk (pazīstama un ērta vide, zināmā mērā iespēja ievērot
anonimitāti, kā arī novērš “slikto matu
dienas” radīto efektu);
- liek klientam vairāk fokusēties uz sarunas saturu. Ir
novērots, ka tieši neklātienes sarunām ir nepieciešams 30% mazāk laika
rezultāta sasniegšanai, kā klātienes sarunām.
Faktu, ka neklātienes konsultēšana ir līdzvērtīga
klātienes konsultācijai, apliecina 2002.gadā ASV veiktais pētījums* par
telefonisko konsultēšanu psiholoģijā.
Šajā pētījumā piedalījās 186 respondentu, kuriem pētījuma
gaitā tika piedāvāta telefoniska
psiholoģiskā konsultēšana. Pēc katras no 4 konsultēšanas sesijām, klientiem
tika aizsūtīta anketa. Bāzējoties uz šīs anketas datiem, tika konstatēts, ka
68% gadījumu klienti bija ļoti vai pilnīgi apmierināti ar telefona
konsultēšanu, savukārt 53% norādīja, ka sajutušies labāk šīs konsultēšanas
rezultātā. Tomēr ir jāatzīmē, ka salīdzinot šos pētījuma datus ar klātienes
psiholoģiskās konsultēšanas vērtējuma datiem (kas tika veikts 1998.g.), tika
konstatēts, ka gadījumos, kad klients
jūtas ļoti slikti, efektīvāka tomēr ir klātienes konsultācija (54% uzlabojumi)
nekā telefoniska konsultācija (31% uzlabojumu).
Jebkurā gadījumā, iespēja attālināti sazināties ar izaugsmes
treneri/ kouču (lai tā būtu telefoniska saruna, video zvans, skaipa čats, vai
pat, iespējams, e-pasts) paplašina klienta iespējas izvēlēties visērtāko veidu
sev svarīgo izaugsmes un attīstības jautājumu risināšanai.
Kas jādara, lai
vienotos par skaipa sesiju?
- Jāapzinās vēlme pēc pārmaiņām (biznesa vai personīgajā
dzīvē);
- Jāsaprot, ka koučings ir vēlamais veids, kā šīs pārmaiņas
īstenot;
- Jāatrod koučs (Biedrība ICF.LV piedāvā profesionālu kouču
datu bāzi www.icf.lv);
- Jāsazinās ar kouču sev ērtākajā veidā (e-pasts, telefons);
- Jāvienojas par sadarbības noteikumiem un sadarbības
uzsākšanu (laiks, ilgums, apmaksa, kas notiek, ja skaips nestrādā utml.);
- Jābūt gatavam, ka pārmaiņas tiešām notiks!
Veiksmes Jums Jūsu pārmaiņu ceļā! Uz tikšanos!
*Effectiveness of telephone counseling: A field-based
investigation. Reese, Robert J Conoley, Collie W Brossart, Daniel F Journal of
Counseling Psychology 2002 vol.49 issue 2 pages 233-242
inta_santa_icfInta Santa personīgās un komandu attīstības
trenere/ koučs. MBA, psiholoģijas bakalaurs. Dzīvo Aizputē. Strādā latviešu un
krievu valodās, gan klātienē, gan arī skype režīmā. International Coach
Federation (ICF) Latvia Valdes (2012) locekle.
Kontaktinformācija:
www.intasanta.lv
e-pasts: intasanta@apollo.lv
twitter: @intasanta
skype: inta.santa
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru